Mortgage Krizi ve Yatırımcı Psikolojisi
Özet
Varlıkların temel degerinden sapması veya ekonomik temellere dayanmayan fiyat artışları olarak tanımlanan kopük kavramı, rasyonel ve irrasyonel (spekülatif) olarak ikiye ayrılmaktadır. Yatırımcıların gelecekteki fiyat artışlarını ongorerek ya da bilişsel onyargılarıyla hareket ederek piyasada kalmaları varlıkların cogu zaman aşırı degerlenmesine yol acar. Gayrimenkul piyasasında da benzer bir sürec soz konusu olabilmektedir. Bu calışmada, Mortgage Krizi yatırımcı psikolojisi baglamında ele alınmıştır. Mortgage krizi sırasında yatırımcılar/yoneticiler pek cok psikolojik duygu/onyargıların etkisi altında kalmıştır. Bunlar temsililik hevristiki, sınırlı rasyonalite, aşırı güven ve risk alabilirlikteki artış, iyimser beklentiler, statüko yanlılıgı ve sürü davranışı şeklinde sıralanabilir. Bu baglamda, Mortgage Krizi'nin ilk aşamalarında aşırı güven, aşırı coşkunluk, iyimser beklentiler, risk alabilirlik piyasalara hakimken; zaman icinde piyasalara olan güvenin kaybolmasıyla birlikte korku, inkar, sürü davranışı gibi egilimler fiyatlarda coküşü beraberinde getirmiştir Notion of bubble as the deviation of the assets from their basic value or increase in the price that is not based on economic fundamentals can be understood under two headings: rational or irrational (speculative). When investors stay in the market by foreseeing an increase in the price or act according to their cognitive biases often cause the overvaluation of assets. The process is similar in the real estate market. In this study, Mortgage Crisis is taken into account in the context of investor psychology. Investors/managers were under the influence of many psychological biases during the Mortgage Crisis. These can be characterised as representative heuristics, limited rationality, overconfidence and increase in the risk taking behaviour, optimistic expectations, status quo bias and herd behaviour. In this context, overconfidence, excessive exuberance, optimistic expectations, risk taking dominate the market in the initial stages of the Mortgage Crisis. After a while because of the loss of the confidence trends such as fear, rejection, herd behaviour bring about the collapse of the price
Kaynak
Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar DergisiCilt
53Sayı
618Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr//makale/TWpBNE16WTVPUT09https://hdl.handle.net/20.500.12809/8833