• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Standartları Bakımından Coğrafya Müfredat Programlarının Karşılaştırılması

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (334.5Kb)

Date

2005

Author

Ertürk, Mustafa
Girgin, Mustafa

Metadata

Show full item record

Abstract

Hayat boyu öğrenme modellemesinde coğrafyanın anahtar olduğunu savunan bu çalışma, elimizdeki okul programlarını standartlar bakımından birkaç ülkeyle karşılaştırıp tartışmayı amaçlamıştır. Karşılaştırma yapılan ABD, İngiltere ve Avustralya gibi ülkelerdeki coğrafya öğretiminde, 18 standardın tanımlarının yanı sıra, standartlar arasındaki bağlantıların olması ve bütünlük dikkat çekicidir. Türkiye'de uygulanan coğrafya öğretiminin iskeletini oluşturan 11 yıllık programda ise standartlar net değildir. Dünya, bölge, Türkiye konuları arasında kıtalar-okyanuslar ölçeğindeki kategoriler atlanmıştır. Özellikle Matematik-Fen sınıflarından mezun olan lise öğrencilerinin coğrafya dersi açığının fazla olduğunu söylemek mümkündür. İlk ve ortaöğretimdeki coğrafya öğrenme kategorilerine çerçevesinde standartların belirlenmesi gereği üzerine odaklanmış olan bu çalışmada mevcut müfredatın bunu sağlamaktan uzak olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
 
This study, which argues that geography plays a key role in life-long learning model, aims at comparing standards of geographic education in the U.S.A, Canada, and England to Turkish standards. One of the most important, characteristics of geographic education standards in those countries is that they present a coherent and meaningful body. On the other hand, the standards as demonstrated in the 11-year curriculum in Turkey were not clearly defined. Some categories were even omitted from the curriculum. It is possible to say that students graduating from Mathematics-Science programs of high schools get inadequate training in geography. The result of this investigation suggests that the geography education standards in primary and secondary schools were not adequately defined and that standards should be developed for a better geography education.
 

Source

Doğu Coğrafya Dergisi

Volume

10

Issue

13

URI

https://app.trdizin.gov.tr//makale/TkRnME5ETXo
https://hdl.handle.net/20.500.12809/8140

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3005]
  • Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Koleksiyonu [31]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Muğla Sıtkı Koçman University || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.