Türkiye (Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi) ve Amerika’daki (Kent State Üniversitesi) Okulöncesi Öğretmen Yetiitirme Programlarının Kariılaitırmalı Olarak İncelenmesi1
Özet
Bu araştırma, ABD Kent State Üniversitesi Erken Çocukluk Eğitimi ve Türkiye’deki Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Okul Öncesi Öğretmenliği programlarının ders izlenceleri üzerinden karşılaştırmalı olarak incelenmesi ve benzer ve farklı yanların ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Araştırma betimsel bir çalışma olup verilerinin toplanmasında nitel araştırmalarda yaygın olarak kullanılan doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Araştırmada toplanan verilerin çözümlenmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma kapsamında Türkiye’den 39 ders izlencesi ve ABD’den 27 ders izlencesi programın amaçları, içeriği, öğrenme durumları ve değerlendirme boyutları açısından analiz edilerek iki program arasındaki benzer ve farklı yönler ortaya çıkarılmıştır. Ayrıca araştırmacının 3 ay süresince gözlemci olarak katıldığı derslerde ders izlencelerinin ne ölçüde alanda uygulandığı gözlemlenmiştir. Çalışmada ayrıca alanyazın taramasından yola çıkarak her iki ülkedeki okul öncesi öğretmenlik programın giriş koşulları ve öğretmenliğe atanma koşulları ve öğretmenlik uygulama süreci değerlendirme kapsamına alınmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre Türkiye’deki okul öncesi öğretmenliği programlarında alana katkı getirebilecek çok önemli dersler yer almasına karşın bu derslerin alana yeterince entegre edilmediği, kuramsal ağırlıklarının fazla olduğu Amerika’ya göre uygulamaya daha az verildiği bulunmuştur. 2018-2019 öğretim yılında uygulamaya konacak okul öncesi öğretmenliği programlarında ise seçimlik ders oranın artırılmasına karşın uygulamanın daha aza indirilerek derslerin kuramsal ağırlığının daha da artırıldığı ve uygulama dersi olan okul deneyimi dersinin kaldırıldığı saptanmıştır. The current study aims to conduct a comparative investigation of the Early Childhood Education Program in Kent State University and the Preschool Teacher Training Program in Muğla Sıktı Koçman University on the basis of their curriculums and to determine the similarities and differences between the two programs. The study is a descriptive study employing the document analysis method. In the analysis of the data, the content analysis technique was used. Within the context of the study, 39 curriculums from Turkey and 27 curriculums from America were analyzed in terms of their objectives, content, learning situations and assessment methods to reveal their similarities and differences. Moreover, the researcher observed the extent of the compliance with the curriculums in the classes he participated in during a three-month period. Based on a literature review, the conditions of getting a place in the pre-school teacher training programs, the conditions of appointment to teaching posts after graduation and the conditions under which teachers work were also taken into consideration. The findings revealed that though there are important courses in the pre-school teacher training program in Turkey, in practice they are not given as desired in that more emphasis is given on theoretical issues. Practice is allocated less place when compared to the program in Kent University. Also, it is seen that there is decreasing of field experience compared to theoretical courses in the pre-school program in the 2018-2019 academic year.
Kaynak
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi DergisiCilt
1Sayı
48Bağlantı
https://doi.org/1021764/maeuefd.433665https://app.trdizin.gov.tr//makale/TXpBMU5UazNOdz09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/6540