• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Branş Öğretmenlerinin Okuma Becerilerini Kendi Öğretim Alanlarında Kullanmalarına Yönelik İnançları: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması

Date

2016

Author

Yıldırım, Kasım

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırmanın amacı branş öğretmenlerinin okuma becerilerini kendi öğretim ortamlarında kullanmalarına yönelik inançları ile ilgili bir ölçek geliştirme çalışması yapmaktır. Faktör analizi ve güvenirlik çalışmaları için 247 öğretmen adayından veri toplanmıştır Yapılan çalışmalarda, 36 madden oluşan ölçeğin varyansın %31'ini açıklayan tek boyutlu bir yapı olduğu görülmüştür. Elde edilen bu tek faktörlü yapının maddelerinin faktör yükleri .30 ile .76 arasında; madde toplam test korelasyonları ise .30 ile .71 arasında değişmektedir. Bunun yanı sıra ölçme aracının iç tutarlık katsayısı (?) .93 olarak elde edilmiştir. Ölçeğin tüm maddeleri açısından %27'lik alt ve üst gruplar arasında anlamlı farklar elde edilmiştir. Yine uyarlanan ölçeğin DFA analizi sonuçları güvenilir uyum iyilik değerleri ortaya koymuştur.
 
This present research aimed to develop the scale of content area teachers' beliefs toward using reading skills in their subject matters. The data for factor analysis and Cronbach's Alpha internal consistency reliability was obtained from a total of 247 preservice teachers. The scale, which is consisted of 36 items, revealed one-factor model and explained 31% variance. Factor loading of the scale ranged from .30 to .76. Item-total correlations were from .30 to .71. Beside this, the internal consistency (Cronbach's Alpha= ?) .93. The item analysis of 27% upper and lower group means calculation yielded a statistically significant " t values" . Additionally, confirmatory factor analysis resulted good and pretty high fit indices. And this showed that one-factor model of the scale was acceptable.
 

Source

Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi

Volume

7

Issue

24

URI

https://app.trdizin.gov.tr//makale/TWpFeE5EZzNOdz09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/6558

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3005]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Muğla Sıtkı Koçman University || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.