• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Osmanlı'nın Mekansal Göstergelerini Okuma Yöntemi Olarak Tasvir Sanatı

Date

2014

Author

Sözeri, M. Zühre Yıldırım

Metadata

Show full item record

Abstract

Topkapı Sarayı Haremi-Osmanlı Hanedan ailesinin konutu olarak hükümranlık yapısını kavramak için temel örneklerden biridir. Bu yazının çıkış noktası "mimarlık görsel bir iletişim aracıdır" kabulüdür. Osmanlı Hanedanı kendi konutunu Osmanlı hükümranlığının sergilenişine hizmet verecek bir iletişim aracı olarak da kullanmıştır. Osmanlı Sarayın içinde ve dışında görsel iletişim aracı olarak farklı formları kullanmıştır. Bu nedenle ikinci adımda 'harem'in okunmasında araç olarak yine saray içindeki bir başka görsel iletişim ortamı 'tasvirler' incelenmiştir. Bu aşamada bir Osmanlı Şahnamesi olan Arifi'nin Süleymanname'si üzerinde çalışılmıştır. Son aşamada ise tasvir kurgusunda tespit edilen yöntemler Harem mekanlarını yeniden okumak için kullanılmıştır: ‘yer’in anlatımında kişi-eylem ilişkisi ve zaman boyutu. Sonuç olarak, Osmanlı hanedan ailesi tarafından üretilen-kullanılan-denetlenen iki görsel iletişim ortamı üzerindeki karşılaştırmalı inceleme yapılarak, Osmanlı Haremi ve hükümranlık yapısı için yeni bir okuma önerisi geliştirilmiştir.
 
The Harem of Topkapı Palace as a main residence of the Ottoman Dynasty, constitutes major examples to understand the Ottoman Imperial Power.The first step of this 2 paper based on the idea that: 'the architecture is a medium for visual communication '. The Ottoman Dynasty also used their main residence as a communication tool to represent the Ottoman imperial power. The Ottomans used different forms of visual language amongst themselves in and out of the court. Therefore, the second step examines another medium of visual communication from inside the court, namely 'miniature' paintings. At this step, the research focuses on one of the Ottoman Shahnames, " Suleymanname of Arifi" .The third step uses the same patterns discovered in the structure of the miniature paintings to re-read Harem places: the impact of time and the relationship between person and act on the representation of the place. At the end, this comparative examination of two mediums which were produced, used and controlled by the Ottoman Dynasty has produced a new method to re-read the structure of the Ottoman Harem at Topkapı Palace.
 

Source

Art-e Sanat Dergisi

Volume

7

Issue

13

URI

https://app.trdizin.gov.tr//makale/TVRnME5qVTRPQT09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/6852

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3005]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Muğla Sıtkı Koçman University || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.