• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sınıf Yönetiminde Öğretmen Stratejileri Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması

Thumbnail

View/Open

Tam metin / Full text (693.6Kb)

Date

2018

Author

Dinçer, Fatma Çağlayan
Deniz, Kaan Zülfikar
Akgün, Ege
Ulubey, Özgür

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırma Sınıf Yönetiminde Öğretmen Stratejileri Envanterinin (Webster-Stratton, 2012) Türk Kültürüne uyarlanması amacıyla yapılmıştır. Betimsel türdeki araştırmanın çalışma grubunu, Ankara ilinde görev yapan 48-72 ay arası çocuklarla çalışan ve uygun örneklem ile seçilen toplam 422 (Açımlayıcı Faktör Analizi-AFA için n=220 ve Doğrulayıcı Faktör Analizi-DFA için n=202) okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Envanterin geçerliğini ve güvenirliğini belirleyebilmek için Kaiser-Meyer- Olkin (KMO) Test, Bartlett Sphericity Test, Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı, açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, Sınıf Yönetiminde Öğretmen Stratejileri Envanteri öğretmenlerin kendilerini değerlendirdikleri üç ölçekten ve toplam 45 maddeden oluşmaktadır. Birinci ölçek “Sınıftaki Davranışların Yönetimi Ölçeği” varyansın %82,52’sini açıklayan tek faktörden oluşmaktadır. İkinci ölçek olan “Özel Öğretim Teknikleri Ölçeği” toplam varyansın %38,02’sini açıklayan iki faktörden oluşmaktadır. Üçüncü ölçek olan “Anne Babalarla Çalışma Ölçeği” toplam varyansın %56,26’sını açıklayan iki faktörden oluşmaktadır. AFA’ya ilişkin modelin doğrulanması için DFA kullanılmıştır. Sonuç olarak elde edilen bulgular ışığında Sınıf Yönetiminde Öğretmen Stratejileri Envanterinin Türkçe formunun yeterli psikometrik özelliklere sahip olduğu söylenebilir.
 
This study was conducted to adapt the Teacher Classroom Management Strategies Questionnaire (Webster-Stratton, 2012) into the Turkish culture. In this descriptive study, the research participants are composed of 422 preschool teachers (for Exploratory Factor Analysis (EFA) n=220 and for Confirmatory Factor Analysis (CFA) n=202) who worked in the province of Ankara with 48-72- month-old children and who were selected with the suitable sampling form. The Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) Test, the Bartlett Sphericity Test, the Cronbach Alpha coefficient, the exploratory factor analysis and the confirmatory factor analysis were used to determine the validity and reliability of the questionnaire. According to the findings of the research, Teacher Classroom Management Strategies Questionnaire was composed of three scales and 45 items in which the teachers evaluated themselves. The first scale “Managing Classroom Behavior” consists of a factor explaining 82.52% of the total variance. The second scale “Specific Teaching Techniques” consists of two factors explaining 38.02% of the total variance and the third scale “Working with Parents” consists of a factor explaining 56.26% of the total variance. Confirmatory factor analysis (CFA) was conducted to confirm the model for EFA. According to the findings of the study, it is possible to say that the psychometric properties of the Turkish version of the Teacher Classroom Management Strategies Questionnaire were satisfactory.
 

Source

Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

Volume

14

Issue

1

URI

https://doi.org/10.17860/mersinefd.361859
https://app.trdizin.gov.tr//makale/TXpJM056azFOUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/7379

Collections

  • Eğitim Bilimleri Bölümü Koleksiyonu [112]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3005]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Muğla Sıtkı Koçman University || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.