• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerine Yönelik Özdüzenlemeli Öğrenme Envanteri’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Date

2019

Author

Çokçalışkan, Halil
Sakız, Gönül
Doğan, Midrabi

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırmanın amacı dördüncü sınıf öğrencilerinin özdüzenlemeli öğrenme düzeylerini belirlemeye yönelik bir envanter geliştirmektir. Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları için 520 ilkokul dördüncü sınıf öğrencisinden veri toplanmıştır. Araştırma sonucunda Özdüzenlemeli Öğrenme Envanteri (ÖÖE) Öndüşünme (12 madde), Performans (11 madde) ve Özyansıtma (11 madde) olmak üzere üç ölçekten oluşmuştur. Elde edilen ölçeklerin faktör yükleri .52 ile .73 arasında, madde-toplam test korelasyonları ise .45 ile .65 arasında değişmektedir. ÖÖE’nin Öndüşünme, Performans ve Özyansıtma Ölçekleritarafından açıklanan varyanslar sırasıyla % 40, % 41 ve % 44; iç tutarlık katsayıları sırasıyla .86, .84 ve .87 şeklinde tespit edilmiştir. ÖÖE’nin tüm maddeleri için %27’lik alt ve üst gruplara ait ölçek puanları arasında anlamlı fark elde edilmiştir. Ayrıca 237 kişilik farklı bir örneklem üzerinde gerçekleştirilen doğrulayıcı faktör analizi sonucunda tespit edilen yapının uyum indekslerinin iyi düzeyde olduğu belirlenmiştir. Bu bulgulara dayanarak ÖÖE’nin geçerli ve güvenilir bir envanter olarak alanda kullanılabileceğine karar verilmiştir.
 
The purpose of this study was to develop an inventory for measuring self-regulated learning levels of fourth grade students. The data were collected from 520 primary school fourth grade students for validity and reliability purposes. Based on the findings, three scales called Forethought (12 items), Performance (11 items) and Self-reflection (12 items) were formed and together named as Self-regulated Learning Inventory (SLI). The factor loadings of the scales were between .52 and .73 and item-total test correlations ranged from .45 to .65. The variances of Forethought, Performance and Self-reflection Scales were 40%, 41%, and 44% and internal consistency coefficients were .86, .84, and .87, respectively. The scores of lower and upper groups of students at the 27% for all items of SLI were significantly different from each other. Additionally, the confirmatory factor analyses of the data which was obtained from a different sample consisted of 237 students showed that the fit between the data and the developed inventory was satisfactory. In conclusion, it was determined that the SLI can be used in the field as a valid and reliable inventory.
 

Source

BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ

Volume

14

Issue

28

URI

https://doi.org/10.35675/befdergi.487409
https://app.trdizin.gov.tr//makale/TXpVME9URTFOUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/7427

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3005]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Muğla Sıtkı Koçman University || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.