• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ergenlerde Öfkeyle Olumlu Baş Etme: Akran Baskısı, Arkadaş Bağlılığı, Algılanan Sosyal Destek ve Cinsiyetin Rolü

Date

2019

Author

Demir, Sezai
Çelikaleli, Öner

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırmanın amacı ergenlerin okulda öfkelerini olumlu ifade biçimi ile akran baskısı, arkadaş bağlılığı, algılanan sosyal destek ve cinsiyetleri arasındaki ilişkileri ortaya koymaktır. Bu amaçla, 544 lise öğrencisinden veri toplamıştır ( 326 kız, 218 erkek). Bu ergenlerin yaşlarının ortalaması 16.10 (sd: .90) olarak elde edilmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak, Çok Boyutlu Okul Öfke Envanteri, Arkadaş Bağlılık Ölçeği, Akran Baskısı Ölçeği ve Demografik Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırma sonucundaki bulgulara göre, okulda öfkeyi ifade etme biçimi puanları ile akran baskısı puanları ve arkadaş bağlılığı puanları arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler elde edilmişken, akran baskısı puanları ile arkadaş bağlılığı puanları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Diğer taraftan, akran baskısı, algılanan sosyal destek, arkadaş bağlılığı ve cinsiyetin okulda öfkeyi olumlu biçimde ifade etme puanlarını anlamlı bir biçimde yordadığı görülmüştür. Ayrıca, erkek ergenlerin okulda öfkelerini kız öğrencilere göre daha olumlu ifade ettikleri görülmüştür. Son olarak da algılanan sosyal desteğin ergenlerin öfkelerini olumlu ifade etmelerinde önemli bir faktör olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular literatür ışığında tartışılmış, yorumlanmış ve önerilerde bulunulmuştur.
 
The aim of this study is to reveal the relationship between adolescents' positive expression of anger at school and peer pressure, friends attachment, perceived social support and gender. For this purpose, data were collected from 544 high school students (326 female, 218 male).The mean age of these adolescents was 16.10 (sd: .90).Multidimensional School Anger Inventory, Friend Attachment Scale, Peer Pressure Scale and Demographic Information Form were used as data collection tools. According to the findings of the study, there was a positive relationship between peer pressure scores and peer pressure scores and peer commitment scores, while peer pressure scores were negatively correlated with peer pressure scores. On the other hand peer pressure, perceived social support, friendship and gender predictingpositively expression of anger at school scores. In addition, it was seen that male adolescents expressed their anger more positively in school than female students.Finally, it was concluded that perceived social support was an important factor in the positive expression of anger among adolescents.The findings were discussed, interpreted and suggested in the light of the literature.
 

Source

Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

Volume

15

Issue

3

URI

https://doi.org/10.17860/mersinefd.638973
https://app.trdizin.gov.tr//makale/TXpjek5UZ3pNdz09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/7429

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3005]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Muğla Sıtkı Koçman University || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.