• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Deneyimsel değer yaklaşımında kritik değer sürücüleri: Muğla bölgesinde faaliyet gösteren dört ve beş yıldızlı konaklama işletmelerinde bir araştırma

Date

2013

Author

Papatya, Nurhan
Papatya, Gürcan
Güzel, F. Özlem

Metadata

Show full item record

Abstract

Deneyimsel değer yaklaşımı, işletmelerin rekabetçi olma ve sürdürülebilir başarı elde edebilmeleri için faaliyetlerini ve ürün niteliklerini geliştirmenin ötesinde, değer yaratmada bütünsel deneyim çabalarını kapsar. Literatürde işletmelerin müşteri değeri önerisi ile birlikte özellikle deneyim tabanının oluşturulması açısından “deneyimsel değer yaklaşımı”, turizm sektörü için büyük önem arz etmektedir. Bunun için çok sayıda değer sürücülerinin araştırıldığı görülür. Ancak literatürde bu sürücülerin dokuz (estetik, eğlence, kaçış, eğitim, referans, işgören, özdeğer/imaj, ekonomik) tanesinin önemsendiği dikkat çekmektedir. Bu bağlamda, bu çalışmanın amacı rekabetin yoğun yaşandığı turizm sektöründe deneyimsel değer yaklaşımı kapsamında konaklama işletmelerine yönelik bir deneyimsel değer ölçüm aracı geliştirmektir. Ampirik uygulamaya veri sağlayabilmek ve araştırmanın amacına ulaşabilmek için önerilen model, Türkiye’de turizm sektörü bazında incelenmiştir. Muğla Bölgesinde faaliyet gösteren dört ve beş yıldızlı konaklama işletmelerinde yapılan bu çalışmada, literatürde belirtilen dokuz sürücüden yedi sürücü, bağımlı değişkene etki eden kritik deneyimsel değer sürücüleri olarak ortaya çıkmıştır.
 
Experiential value approach covers the efforts of holistic experience within creating the value going beyond the businesses improving product qualities and the activities in order to acquire the sustainable achievement and competitive performance. “Experiential value approach” has a great importance for the tourism sector in the literature in order to create a base of business experience, especially together with the proposal of customer value. For this reason, it has been seen that a large number of experiential value drivers have been investigated. However, eight of these value drives (aesthetic, entertainment, escape, education, reference, employee, self-esteem / image, economic) have been heeded in the literature to take attention. In this context, the aim of this study is to develop an experiential value scale for the accommodation businesses surfacing with the highly competition within the concept of experiential value approach. In order to provide data for the empirical search and to achieve the aim the study, the purposed model was investigated in tourism sector in Turkey. In this study, operating on four and five star accommodation businesses in Mugla Region, the six drivers have been emerged as critical experiential values that affect the dependent variable.
 

Source

Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi

Volume

9

Issue

19

URI

https://app.trdizin.gov.tr//makale/TVRRNE1qZ3hNUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/7954

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3005]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Muğla Sıtkı Koçman University || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.