• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

How students digitally age: by gaining or losing?

Date

2018

Author

Altan, Bilge Aslan
Karalar, Halit

Metadata

Show full item record

Abstract

The study concerns the effects of the technology use among students in basic education. Therefore, the study aimed to benefit from primary education teachers’ experiences on students cans and cants due to technology use. The study was based on qualitative research approach with descriptive design. 60 primary education teachers, 30 from rural and 30 from urban school district, participated in the study. The participants were asked two open-ended questions with a written form and the responses were analyzed via content analysis. The results showed that teachers had consensus on students’ cans due to technology while students’ cants differed between rural and urban region teachers. All teachers highlighted that students are good at playing games, doing research, making quick decision and operating any technological devices. However, rural region teachers embarked that students were lack of individual and social skills while urban region teachers emphasized lack of academic skills due to technology use. The results provided a frame that students as young learners get affected from technology both positively and negatively. However, unimproved skills seem more prominent regarding this study. In the light of the results, related recommendations were presented for stakeholders.
 
Bu çalışma teknoloji kullanımının ilkokul öğrencileri üzerinde bıraktığı etkileri temel almaktadır. Bu sebeple, öğrencilerin teknoloji kullanımından kaynaklı kazançları ve kayıplarına yönelik ilkokul öğretmenlerinin deneyimlerinden faydalanılması amaçlanmıştır. Çalışma nitel araştırma yaklaşımını temel alan betimleyici desende yürütülmüş bir çalışmadır. Çalışmaya 30’u kırsal 30’u şehir bölgesinde görev yapan toplamda 60 sınıf öğretmeni katılmıştır. Katılımcılara yazılı formda iki açık uçlu soru yöneltilmiş ve bu cevaplar içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Elde edilen sonuçlar tüm öğretmenlerin kazançlar konusunda ortaklaştığını, fakat kayıplar konusunda şehir ve kırsal bölgede görev yapan öğretmenler arasında farklılaşma yaşandığını göstermiştir. İki bölgede görev yapan öğretmenler kazançları, oyun oynama, araştırma yapma, hızlı karar verme ve yeni teknolojik araçları kullanabilme konusunda ortaklaşırken; kırsal bölgede görev yapan öğretmenler bireysel ve sosyal becerilerde kayıplar yaşandığını, şehir bölgesinde görev yapan öğretmenlerse akademik becerilerde kayıplar yaşandığını belirtmiştir. Sonuçlar öğrencilerin hem olumlu hem de olumsuz şekilde teknoloji kullanımından etkilendiğini gösterse de, bu çalışmada olumsuz etkiler biraz daha ön plana çıkmıştır. Bu bağlamda ilgili paydaşlara önerilerde bulunulmuştur.
 

Source

İlköğretim Online (elektronik)

Volume

17

Issue

2

URI

https://app.trdizin.gov.tr//makale/TXpJeU9UWXhNUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/8575

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3005]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Muğla Sıtkı Koçman University || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.