• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Teaching vocabulary to Turkish young learners in semantically related and semantically unrelated sets by using digital storytelling

Date

2016

Author

Aıtkuzhıvo-Arslan, Ainur
Gün, Süleyman
Üstünel, Eda

Metadata

Show full item record

Abstract

Yabancı dil öğreniminde kelime öğretimi, belli teknikler doğrultusunda uygun anlatım ve doğru öğretim stratejileri kullanımını gerektiren kapsamlı bir süreçtir. Bu çalışma, dijital hikayeler yoluyla çocuklara İngilizce kelimelerin anlam bütünlüğü içinde öğretiminin etkilerini araştırmak amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda 6 video tabanlı İngilizce hikaye seçilmiş ve bu hikayeler sırasıyla ders materyali olarak kullanılmıştır. Çalışma, 6 hafta boyunca 25 altıncı sınıf öğrencisinin katılımıyla gerçekleşmiştir. İngilizce öğretmeni tarafından 6 hikayeden üçünde yer alan İngilizce kelimeler anlam bütünlüğü içinde ve diğer üçünde bulunan İngilizce kelimeler anlam bütünlüğü olmaksızın katılımcılara öğretilmiştir. Elde edilen öğrenim çıktılarını değerlendirmek için SPSS 20 istatistik programı kullanılmıştır. Öğrenciler kelime bilgilerinin hem anlam ilişkisi olan gruplarla hem de anlam ilişkisi olmayan gruplarla geliştirmişlerdir; ancak aralarındaki öğrenme oranı farklıdır. Yapılan testlerde öğrenciler aralarında anlam ilişkisi bulunmayan kelime gruplarından anlam ilişkisi bulunan kelime gruplarına kıyasla daha yüksek puan almışlardır.
 
Teaching vocabulary is a comprehensive process in foreign language learning requiring specific techniques of appropriate instruction and accurate strategy. The present study was conducted to examine the effects of teaching vocabulary to Turkish young learners in semantic clustering way through digital storytelling. To investigate this aim, six video stories were chosen and studied in sequence. The research was carried out with 25 sixth graders during 6 weeks. Totally 6 stories were presented by teacher: three of them were taught in semantically related and three of them were taught in semantically unrelated sets. SPSS 20 package program was used to analyze all collected data. Learners developed their vocabulary at the end of both processes but with different ratio. Participants scored better at semantically unrelated vocabulary teaching process than semantically related vocabulary teaching process. © 2015 JLLS and the Authors - Published by JLLS
 

Source

Journal of Language and Linguistic Studies

Volume

12

Issue

1

URI

https://app.trdizin.gov.tr//makale/TWpBNE16ZzRPQT09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/8847

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3005]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Muğla Sıtkı Koçman University || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.